X zamknij

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

20

III

2015

Dziś rusza pierwsza w Polsce kampania dla osób z rakiem tarczycy

Rak tarczycy to jeden z mniej agresywnych nowotworów. Jednak dla osób, które słyszą diagnozę jest to po prostu rak, ani lepszy, ani gorszy - choroba, która zagraża ich życiu. Już 20 marca 2015 r. z okazji obchodów 20-lecia Medycyny Nuklearnej i Endokrynologii Onkologicznej w warszawskim Centrum Onkologii – Instytucie, stowarzyszenie Polskie Amazonki Ruch Społeczny zainauguruje pierwszą  w Polsce kampanię edukacyjną dla osób zmagających się z rakiem tarczycy.

Tarczyca choć niewielka odpowiada za koordynowanie pracy wszystkich narządów wewnętrznych.  To od niej zależy nastrój, wygląd czy samopoczucie fizyczne. Tarczyca narażona jest jednak na wiele chorób – od niedoczynności i nadczynności, przez choroby autoimmunologiczne aż po raka, z którym zmaga się coraz więcej osób. Według danych Krajowego Rejestru Nowotworów w 2011 r. raka tarczycy zdiagnozowano u 2,5 tysiąca pacjentów. Każdego roku może on dotyczyć nawet 3,5 tysiąca nowych pacjentów. Wczesna diagnoza, usunięcie całkowite wycięcie tarczycy oraz podjęcie odpowiedniej terapii dają spore szanse na powrót do zdrowia – dzieje się tak w 90% przypadków. Mimo pozytywnych statystyk diagnoza choroby jest dużym obciążeniem dla wielu pacjentów. Brak ogólnodostępnych informacji oraz stowarzyszeń, które otoczyłyby wsparciem osoby chore, skłonił stowarzyszenie Polskie Amazonki Ruch Społeczny do stworzenia pierwszej w Polsce kampanii społeczno-edukacyjnej „Motyle pod ochroną” dedykowanej pacjentom z rakiem tarczycy.  

 

To inicjatywa, która dostarczy rzetelnych informacji na temat raka tarczycy, metod leczenia i badań kontrolnych. Chcemy w ten sposób poprawić komfort pacjentów, którzy w momencie diagnozy stają w bardzo trudnej i nieznanej sytuacji. Wieloletnie doświadczenie i spotkania z pacjentami pokazały nam, że praktyczna wiedza o tym jak wygląda terapia raka tarczycy, jakie są jej konsekwencje oraz na co pacjent powinien się przygotować jest znaczącym wsparciem.  Chcemy sprawić by wiedza na ten temat była powszechnie dostępna i zgromadzona w jednym miejscu, pod szyldem kampanii „Motyle pod ochroną”” – wyjaśnia Elżbieta Kozik – prezes stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny będącego inicjatorem kampanii.

Inauguracja kampanii „Motyle pod ochroną” odbędzie się w ramach obchodów 20-lecia Medycyny Nuklearnej i Endokrynologii Onkologicznej w warszawskim CO-I. Budowanie społecznej świadomości to ważne uzupełnienie codziennej pracy lekarzy. Wierzę, że projekt pomoże wielu pacjentom i ich bliskim” – mówi profesor Marek Dedecjus – kierownik Kliniki Endokrynologii Onkologicznej i Medycyny Nuklearnej warszawskiego Centrum Onkologii – Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie, która objęła kampanię wsparciem merytorycznym.

Kolorowy motyl – symbol kampanii

Tarczyca przypomina kształtem motyla. Zaś międzynarodowym symbolem wsparcia dla raka tarczycy jest wstążka w kolorach turkusu, granatu i różu. Z połączenia tych dwóch elementów powstał symbol kampanii „Motyle pod ochroną”.

Poradnik dla pacjentów

W ramach kampanii powstał specjalny poradnik dla pacjentów. To kompendium wiedzy, które przeprowadzi pacjentów przez chorobę. Poradnik składa się z trzech części. Pierwsza część dostarcza ogólnych informacji na temat raka tarczycy, jego rodzajów, objawów, a także diagnostyki. Druga część informuje o metodach jego terapii i podpowiada pacjentom jak przygotować się do poszczególnych etapów leczenia. Trzecia część poradnika dedykowana jest tematowi badań kontrolnych. Te dla każdego pacjenta onkologicznego są nieodzownym elementem życia. W przypadku raka tarczycy wiążą się z odstawieniem terapii hormonalnej, która zastępuje rolę usuniętej tarczycy. Przerwanie przyjmowania doustnie hormonów tarczycy sprawia, że pacjent boryka się z objawami niedoczynności tarczycy – osłabieniem, złym samopoczuciem itp.  Folder zwiera także wiele wskazówek praktycznych, z których skorzystać mogą pacjenci. Poradnik dostępny będzie w formie elektronicznej  na stronie internetowej www.ruchspoleczny.org.pl

Wzajemne wsparcie

Kampania będzie także platformą wzajemnych inspiracji i wymiany doświadczeń.

„Do współtworzenia kampanii zapraszamy wszystkie osoby, które mierzyły się lub mierzą z chorobą. Moje osobiste doświadczenie pokazało mi jak ważne w chorobie jest wsparcie osób, które przeszły lub właśnie zmierzają tą samą drogą. Zapraszamy do współtworzenia kampanii i przesyłania swoich historii za pośrednictwem profilu stowarzyszenia www.facebook.com/PolskieAmazonkiRuchSpoleczny Każda z nich może okazać się dla kogoś cennym wsparciem i inspiracją” – zaprasza Elżbieta Kozik.

Zgromadzone historie pacjentów zostaną opublikowane na stronie internetowej www.ruchspoleczny.org.pl.  Znajdą się tam także wszystkie informacje dotyczące kampanii, choroby, a także lista ośrodków specjalizujących się w terapii raka tarczycy.

Zwycięski projekt

Projekt kampanii „Motyle pod ochroną” pod koniec 2014 r. został wyróżniony w międzynarodowym programie grantowym PAL – Patient Advocacy Leadership Awards jako jedna z trzech inicjatyw dla raka tarczycy. 

Czerwiec 2017

Maj 2017

Kwiecień 2017

Marzec 2017

Luty 2017

Styczeń 2017

Listopad 2016

Październik 2016

Wrzesień 2016

Sierpień 2016

Lipiec 2016

Czerwiec 2016

Kwiecień 2016

Marzec 2016

Luty 2016

Styczeń 2016

Październik 2015

Wrzesień 2015

Sierpień 2015

Lipiec 2015

Czerwiec 2015

Maj 2015

Kwiecień 2015

Marzec 2015

Luty 2015

Grudzień 2014

Listopad 2014

Październik 2014

Wrzesień 2014

Sierpień 2014

Lipiec 2014

Czerwiec 2014

Maj 2014

Kwiecień 2014

Marzec 2014

Luty 2014

Styczeń 2014

Listopad 2013

Październik 2013

Lipiec 2013