X zamknij

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Bezpłatna infolinia: 0 800 493 494

Do dobrego funkcjonowania bardzo jest potrzebne radzenie sobie z emocjami. Oznacza to, że umiesz zauważyć w sobie emocję, umiesz ją nazwać i odpowiednio wyrazić. WYRAŻANIE EMOCJI jest kluczowe dla utrzymania równowagi psychicznej i nie ma w tym nic wstydliwego czy niewłaściwego. Brak odpowiedniego wyrażania emocji powoduje pogłębianie się stresu.  Możesz zapisywać swoje emocje w dzienniku lub mówić do siebie na głos, co czujesz. Jeśli czujesz coś przyjemnego – wyraź to odpowiednio. Jeśli czujesz złość lub gniew zrób coś, by to z siebie wyrzucić. Zrób to tak, by nie krzywdzić siebie lub innych. Jeśli chcesz coś mocno kopnąć, to kopnij piłkę, nigdy własną druga nogę lub inną osobę.

 

Obejrzyj film i dowiedz się, jak oswoić emocje i wyciszyć je, by podejmować racjonalne decyzje:

 

 

 

Prosta metoda na emocje:

Jeśli chcemy nauczyć się rozumieć emocje,  powinniśmy zacząć je analizować, żeby wiedzieć, jakie sytuacje wywołują w nas konkretne odczucia.

Jak oswajać emocje:

  • Zauważ – nie uciekaj przed emocjami, zauważ, co się z Tobą dzieje. Zauważ, czy to są myśli czy może uczucia w ciele.
  • Nazwij – spróbuj nazwać to, co właśnie odczuwasz: radość, smutek, szczęście, wściekłość, coś innego. Nie musisz tego nazywać precyzyjnie, możesz to opisać lub użyć metafory. Nazwij też to, ci czujesz w ciele – ucisk w piersiach, coś się przewraca w żołądku. Bardzo często silnym emocjom towarzyszą odczucia w ciele. Naucz się, jak reaguje Twoje ciało
  • Poczuj – pozwól sobie przez chwilę zatopić się w tym, co czujesz. Pobyć z tym. To pozwoli zrozumieć Ci lepiej swoją emocję, a także da Ci czas na jej stopniowe uspokojenie lub oswojenie się z nią.
  • Wyraź – ukrywanie emocji i udawanie, że nic nas nie rusza, to prosta droga do kłopotów emocjonalnych i życiowych. „Zamiatanie” emocji pod dywan niczego nie rozwiązuje, nie przynosi ulgi. Może natomiast przynieść depresje czy kłopoty z funkcjonowaniem takie jak np. kłopoty ze snem.  Postaraj się wyrażać swoje emocje adekwatnie do tego czujesz. Jeśli czujesz wściekłość, złość czy smutek – pozwól sobie na to. Wykrzycz to, uderz w poduszkę, idź pobiegać lub na siłownię. Znajdź swój sposób na to. To samo dotyczy innym emocji, także tych pozytywnych.
  • Działaj – chodzi o to, by wyciągnąć wnioski z przeżywanych emocji, uczyć się siebie. By tworzyć swój własny elementarz zarządzania swoimi emocjami. Jeśli jest coś, co możesz zrobić, co sprawi, że Twoja emocja zostanie szybciej oswojona lub głębiej przeżyta, to warto to zrobić. Możesz też skupić się na działaniach, które pomogą Ci w przyszłości, np. jeśli już wiesz, że coś konkretnego wywołuje w Tobie niepokojącą Cię emocję, to może możesz się do Tego przygotować.

Pamiętaj, że emocje towarzyszą Ci przez całe życie. To jest część człowieczeństwa, więc im lepiej poznajemy siebie pod tym kątem, tym lepiej umiemy sobie radzić z emocjami.

W radzeniu sobie z emocjami pomocne jest to ćwiczenie:

 

 

Dbałość o własny dobrostan, w tym emocjonalny, wiąże się z przyjęciem zaproszenia od własnego ciała i umysłu, aby wciąż odnawiać z nimi kontakt, słuchać uważnie, rozpoznawać wszelkie wysyłane do nas „komunikaty” i odpowiednio na nie odpowiadać. Zwrócenie uwagi, że mamy spięte barki, i rozciągnięcie ich stanowi odzew na impuls podobny do tego, który skłania nas do zażycia kolejnej dawki lekarstwa, udania się na odkładane od dawna badanie kontrolne lub porozmawiania z kimś o istniejącym konflikcie.

Samoopieka oznacza wyczulenie na własne potrzeby. A ponieważ jedną z najtrudniejszych rzeczy dla wielu z nas jest nie tylko rozpoznanie, kiedy sami potrzebujemy troski, ale także okazanie jej sobie, więc uważność jako praktyka, która pomaga nam zauważać, kiedy sami powinniśmy się życzliwie sobą zająć, jest dla nas głęboko odżywcza. Linda Lehrhaupt, Petra Meibert Mindfulness-Based Stress Reduction: The MBSR Program for Enhancing Health and Vitality.

 

Obejrzyj film o tym jak rozwijać przyjazną relację z własnym ciałem i nauczyć się słuchać płynących z niego sygnałów:

 

 

Jeśli masz ochotę dowiedzieć się więcej obejrzyj nagranie z wcześniejszego webinaru na temat radzenia sobie z emocjami: