X zamknij

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Bezpłatna infolinia: 0 800 493 494
Zdrowiej >> Program Zdrowiej

 

Zdrowiej – program radzenia sobie ze stresem dla pacjentów onkologicznych i ich bliskich

„Zdrowiej” to kompendium wiedzy i praktyki oraz program warsztatów wspierających radzenie sobie ze stresem w trakcie leczenia onkologicznego. Program oparty jest o metody mindfulness oraz coachingu kryzysowego i realizowany jest przez Ruch Społeczny Polskie Amazonki od 2018 roku.

W trakcie procesu leczenia możemy bardzo dużo dla siebie zrobić - odpowiednim trybem życia, pielęgnowaniem odporności psychicznej, rozwijaniem konstruktywnego, wspierającego sposobu myślenia oraz kształtowaniem umiejętności radzenia sobie ze stresem i emocjami. Korzystanie z przebadanych i sprawdzonych naukowo metod uzupełniających leczenie znacząco łagodzi objawy zarówno psychiczne i fizyczne związane z przebiegiem choroby nowotworowej.

 

“Zdrowiej” powstało, aby:

 

  • Wspierać w kształtowaniu nastawienia oraz sposobu myślenia, który będzie pomagać w zdrowieniu
  • Dzielić się praktycznymi ćwiczeniami oraz wiedzą, które pomogą stawić czoło wyzwaniom jakie niesie choroba i zbudować nowe wspierające nawyki
  • Kształtować umiejętności  radzenia sobie ze stresem i emocjami
  • Podnosić odporność psychiczną osób chorujących i ich bliskich

 

„Zdrowiej” to:

 

  • Kursy 8-tygodniowych warsztatów dla stałej grupy pacjentów w Warszawie

W ramach programu „Zdrowiej” realizujemy kursy cotygodniowych warsztatów rozwijających kluczowe kompetencje wspierające pacjentów i ich bliskich w trakcie leczenia. Cykl warsztatów trwa 8 tygodni i uczestniczy w nim stała grupa pacjentów, która w bezpiecznym otoczeniu nabywa nowe umiejętności i dzieli się swoimi doświadczeniami.

Tematyka:

I tydzień – Podstawy dbania o siebie oraz wprowadzenie do uważności (mindfulness)

II tydzień– Radzenie sobie z emocjami (rola świadomego podejścia do własnych emocji, oswajanie, przeżywanie i wyrażanie trudnych emocji)

III tydzień – Jak radzić sobie z myślami (jaki wpływ na to jak się czujemy ma nasz sposób myślenia, jak kształtować wspierające przekonania, jak radzić sobie z zamartwianiem i natłokiem myśli)

IV tydzień – jak pomagać sobie w trudniejszych chwilach (rola nastawienia względem tego co „trudne”, kształtowanie w sobie życzliwości i współczucia, dbanie o siebie w trudnościach)

V tydzień – jak radzić sobie ze stresem (radzenie sobie ze stresem jako umiejętność, którą można kształtować i rozwijać, jak oswajać stres, jak minimalizować skutki stresu długotrwałego) 

VI tydzień  – komunikacja i relacja ze sobą oraz z innymi ludźmi

VII tydzień – jak otrzymywać i dawać wsparcie

VIII tydzień – otwarcie się na przyjemności oraz wdzięczność

Z UWAGI OBECNĄ SYTUACJĘ W ZWIĄZKU Z EPIDEMIĄ PLANUJEMY WARSZTATY JEDYNIE W FORMIE ONLINE

 

Sprawdź aktualne terminy warsztatów

 

  • Kursy 8-tygodniowych warsztatów online

Rozwijamy formy pracy online, aby móc dotrzeć szeroko do pacjentów w całej Polsce. Za pomocą specjalnej platformy realizujemy warsztaty online odpowiadające 6-tygodniowemu programowi “Zdrowiej” w formie stacjonarnej w Warszawie. Co tydzień realizowane są spotkania zgodnie z ustalonym programem.

Sprawdź aktualne terminy warsztatów online

 

  • Warsztaty całodniowe realizowane w wybranych miastach Polski

W ramach programu „Zdrowiej”  organizujemy całodniowe warsztaty radzenia sobie ze stresem organizowane dla grup pacjentów i bliskich w wybranych miastach Polski.

 

  • Platforma wiedzy online

W ramach programu „Zdrowiej” na naszej stronie rozwijamy sekcję „Zdrowiej”, która służyły jako baza online treści i narzędzi prezentowanych podczas spotkań i warsztatów. Zapraszamy do lektury i własnej praktyki!

 

Osoby prowadzące spotkania i warsztaty:

Elżbieta Majewska – metoda coachingu kryzysowego, www.majewskacoaching.pl

Magdalena Knefel – uważność/ mindfulness dla zdrowia, www.projektuwaznosc.pl

Dorota Raniszewska – praca z obrazem nad tożsamością https://obrazwcoachingu.pl/

 

METODY WYKORZYSTYWANE W RAMACH PROGRAMU

 

  • Uważność (mindfulness) dla zdrowia

Początki metody rozwijania uważności poprzez medytację nieodłącznie wiążą się ze zdrowiem. Wykorzystywany dziś na całym świecie Program Redukcji Stresu w oparciu o uważność (Mindfulness Based Stress Reduction, MBSR) narodził się  w Klinice Redukcji Stresu przy Uniwersytecie Medycznym w Massachusetts jako uzupełnienie leczenia szpitalnego. Jako pierwsze w programie brały udział osoby, które zmagały się z chronicznym bólem, nadciśnieniem, nowotworami, chorobami serca i płuc. Uczestnicy byli szczegółowo badani przed i po rozpoczęciu programu, aby udowodnić skuteczność praktyki uważności w procesie zdrowienia. Dziś dowody naukowe uzasadniają użycie programu MBSR do łagodzenia objawów, zarówno psychicznych i fizycznych związanych z leczeniem raka, chorób układu krążenia, przewlekłego bólu, depresji, zaburzeń lękowych. Uważne podejście do choroby opiera się na przekonaniu, że każdy człowiek dysponuje głębokimi wewnętrznymi zasobami, których do końca sobie nie uświadamia. Umysł ma ogromny wpływ na odczuwanie doznań bólowych i powstawanie emocji.

Wyniki badań klinicznych potwierdzają, że praktyka uważności:

  • zmniejsza objawy, takie jak ból, stres, zmęczenie i cierpienie
  • poprawia jakość życia
  • optymalizuje układ odpornościowy
  • moduluje funkcje mózgu, wpływa na zmiany strukturalne w mózgu
  • poprawia nastrój
  • wzmacnia funkcje poznawcze (np. koncentracja, percepcja, regulacja emocjonalna,
    racjonalne podejmowanie decyzji, komunikacja)
  • poprawia radzenie sobie ze stresem, wzmacnia proaktywne zachowania samoopiekuńcze
  • zwiększa empatię

Dane z badania „Standardised Mindfulness-Based Interventions in Healthcare: An Overview of Systematic Reviews and Meta-Analyses of RCTs” z 2015 roku, które zebrało wyniki  115 badań klinicznych obejmujących 8,683 osób, wskazują że program MBSR znacząco zmniejsza objawy depresyjne, niepokój, stres oraz podnosi jakość życia.

Linki do badań potwierdzających skuteczność metody:

www.umassmed.edu/cfm/mindfulness-based-programs/mbsr-courses/about-mbsr/mbsr-journal-articles

www.goamra.org

 

  • Coaching kryzysowy, czyli pomoc w trudnych sytuacjach oraz wyjście z kryzysu

 

Co to jest kryzys?

Kryzysy są powszechnym zjawiskiem, które mogą spotkać każdego z nas na dowolnym etapie życia. Są stanem przejściowym (o ile radzimy sobie z nimi sami lub z pomocą specjalisty), który czasowo burzy naszą naturalną równowagę emocjonalną i życiową.

Kryzys nie jest stanem chorobowym ani zaburzeniem i jeśli umiemy go przepracować to nie tylko wracamy do stanu naturalnej równowagi, ale także często zyskujemy coś ekstra –  rozwijamy się i wzbogacamy, ponieważ kryzysy mają w sobie wielki potencjał rozwojowy.

Jeśli tłumimy nasz kryzys, udajemy, że go nie ma, że to tylko chwilowo gorszy moment w życiu, nie próbujemy go przepracować, kryzys może zamienić się w zaburzenie a nawet może pojawić się depresja.

 

Co to jest coaching kryzysowy?

To pomaganie w poradzeniu sobie ze stresem i kryzysem, wzbogacone o wiedzę, jak działa nasz umysł oraz o psychologię. Sprawdza się wtedy, kiedy sytuacja, problem i emocje z tym związane są tak silne, że przestajemy sobie z tym wszystkim radzić.

Chodzi o takie sytuacje, jak długotrwały stres, konflikt w pracy lub jej utrata, rozstanie, rozwód, utrata poczucia sensu, utrata nadziei czy marzeń, przemijanie, ciężka choroba, śmierć.

Współczesny człowiek nie uniknie stresu ani kryzysów. Jedno i drugie jest stałym elementem naszego życia i choć jest sporo prawdy w powiedzeniu „co nas nie zabije, to nas wzmocni”, to bazując na doświadczeniach i wiedzy wiadomo,  że kiedy próbujemy sami poradzić sobie z kryzysem, to często się to udaje, ale samodzielne wyjście z kryzysu jest trudne, bolesne i trwa długo. Kiedy natomiast odważymy się zwrócić o pomoc, na przykład do coacha kryzysowego, to proces wychodzenia z kryzysu jest znacznie łagodniejszy i pozwala nam odkryć w sobie duży potencjał do dalszego rozwoju lub do zmiany albo do akceptacji tego, co nas spotkało.

 

  • Praca z obrazem nad tożsamością

To forma działań opartych na wykorzystaniu zdjęć. Poprzez artystyczne działania i kontakt z fotografią łatwiej jest przekazać emocje i rozmawiać o trudnych sprawach. Fotografia ma duże znaczenie społeczne, zarówno dla ludzi indywidualnie jak i dla rodzin. Zdjęcia są sposobem codziennej komunikacji pomiędzy ludźmi i bliskimi,  są formą zapisu sytuacji szczególnych, zapisem tożsamości i istnienia. Może towarzyszyć osobom w ich rozwoju i zmianie. Na bazie fotografii można snuć historie, opowiadać o sobie, pisać baśnie, wiersze – bo wiersz i fotografia to bliskie sobie formy, które syntetyzują kompleksowe doświadczenie człowieka. Robiąc zdjęcia, oglądając je, opowiadając o nich, przekształcając je artystycznie człowiek doświadcza siebie, kontaktuje się ze sobą i z otoczeniem, prowadzi wewnętrzny dialog i komunikuje się, działa i osiąga rezultaty w postaci uchwyconych i wyrażonych myśli, wykonanych prac. Takie działanie może pomóc wypełniać pustkę, staje się pretekstem, aby czymś się zainteresować, wyjść z domu, zrobić coś dla innych. Umysł osoby koncentruje się, a przez to wycisza od zgiełku i natłoku codziennych zadań, myśli i informacji. Fotografowanie może być jak medytacja. Może też dawać ukojenie.